بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 در معرض خطر بالایی برای بیماری قلبی ایسکمیک پایدار هستند

18فوریه 2019- در شماره ی اخیر مجله ی Cardiovascular Innovations and Applications(شماره ی ویژه ی بیماری قلبی ایسکمیک پایدار) دکتر Cody Schwartz  و  David WinchesterازMalcom Randall VAMC، در فلوریدا، به بررسی دیابت و بیماری قلبی ایسکمیک[1] پایدار پرداختند.

بیش از 30 میلیون آمریکایی به دیابت مبتلا هستند که علت مرگ 68 درصد از آنها بیماری قلبی است. بیماران مبتلا به دیابت بواسطه ی چندین مکانیسم در معرض خطر بالایی برای ابتلا به بیماری قلبی ایسکمیک پایدارSIHD)[2]) هستند. در حالی که آزمایش غیر تهاجمی برای تشخیص ایسکمی یک استراتژی تصویربرداری بمنظور تشخیص زودهنگام و کاهش حوادث قلبی عروقی است، داده های تحقیقاتی مزایای مشخصی را از این آزمایشات غیر تهاجمی نشان نمی دهند. دو کارآزمایی تصادفی بر روی بیماران مبتلا به دیابت بامزه که هیچ علامت یا نشانه ای ازSIHD  نداشتند، نشان داد که دو روش استرس هسته ای و یا توموگرافی کامپیوتری قلب هیچ مزیتی برای تشخیص بیماری ایسکمی قلبی ندارند. در حالی که ایسکمی خاموش با افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی همراه است، به نظر نمی رسد در سطح جمعیت، کاهش ایسکمی سبب بهبود نتایج شود. یکی دیگر از موضوعات پر اهمیت در مدیریتSIHD  در بیماران دیابتی این است که داده های تجربی تصادفی از مطالعات اخیر نشان می دهد: خون رسانی مجدد یا revascularizationعروق کرونر برای این جمعیت هیچ مزیتی بهمراه ندارد. در نتیجه، تصمیم گیری برای آزمایش تشخیصی ایسکمی ممکن است گزینه ای مناسب در برخی از گروه های بیمارانمبتلا به دیابتباشد؛ با این حال، در بسیاری از موارد، revascularization  در بیماران مبتلا به SIHD،مرگ و میر و یا میزان انفارکتوس میوکارد را در این افراد کاهش نمی دهد.

منبع:

http://cvia-journal.org/

https://www.news-medical.net/news/20190218/Patients-with-diabetes-mellitus-have-high-risk-of-stable-ischemic-heart-disease.aspx

 



[1]بیماریهای ایسکمیک قلب یا ischemic heart disease (IHD) : بیماری‌هایی هستند که ناشی از کاهش خونرسانی به عضله قلب(میوکارد)و ایسکمی(کم‌رسیدن خون، به اندام یا ناحیه‌ای از بدن )آن می‌باشند. این بیماری‌ها اغلب ناشی از انسداد عروق کرونر مثلاً در اثر آترواسکلروز می‌باشند.

[2]stable ischemic heart disease